Lucide dromen: Bewust je dromen sturen

Deel 3 van 3

In drie blogs krijg je een mini-cursus lucide dromen waarin je leert bewust je dromen te sturen. In deel één en twee heb je kunnen leren wat je met lucide dromen kunt, hoe je jezelf kunt oefenen in opmerken dat je droomt en vervolgens hoe je kunt beïnvloeden wat je droomt. Vandaag het derde en laatste deel, waarin we je een oefening aanreiken waarmee je zo helder mogelijk de nacht in kunt gaan om zo de kans op lucide dromen te vergroten.

Fasen in de slaap en lucide dromen

De laatste decennia is er in slaaplaboratoria veel onderzoek gedaan, waarbij allerlei meetapparatuur de hersenactiviteit registreerde tijdens de slaap. Zo konden onderzoekers zien in welke fase van de slaap mensen droomden. Op het moment dat uit de meetresultaten bleek dat mensen droomden, werden de proefpersonen wakker gemaakt, zodat onderzoekers konden horen wat ze gedroomd hadden.

Eén van de ontdekkingen die men deed, was dat de meeste heldere dromen plaatsvinden aan het eind van de slaapcyclus. De dromen aan het begin van de nacht staan (over het algemeen) in het teken van verwerking van de dag. Na deze verwerkingsdromen ben je als het ware opgeschoond en ontstaat er ruimte. In het tweede deel van de nacht en in de vroege ochtend dromen we daarom makkelijker lucide.

Je kunt je dan ook voorstellen dat je eerder lucide droomt als je al zo helder en ‘opgeschoond’ mogelijk de nacht ingaat, met zo min mogelijk hechting aan de dag.

Een oefening om te zuiveren

Je kunt daarom een ‘zuiveringsoefening’ doen vlak voordat je gaat slapen. Deze oefening is ontleend aan de traditie van de Dzogchen-boeddhisten, die een aanzienlijk deel van hun training (die in het teken staat van het leven in aandacht), besteden aan lucide dromen. Deze droommeesters hebben uitgebreide rituelen met een aantal stappen, fasen en technieken om het lucide dromen op te wekken.

Een aantal van de technieken die zij gebruiken zijn omgezet voor alledaags gebruik. Zelfs als het je niet tot lucide dromen brengt, is het fijn om te doen, omdat het je helpt de dag te verwerken en los te laten. Het helpt ook bij het makkelijk in slaap vallen.

Reinigingsademhaling

Je doet deze oefening met het licht uit, zodat je vanuit deze oefening in slaap kunt vallen.

  • Het eerste deel doe je zittend in bed. Maak het jezelf makkelijk, ga bijvoorbeeld tegen een kussen aan zitten. Neem de dag die je gehad hebt voor jezelf eens rustig door. Je begint bij het heden en gaat zo terug in de tijd de dag door, tot aan het moment dat je opstond. Merk op welke gebeurtenissen je emotioneel geraakt hebben, waar je je zorgen over maakte of wat je uit je evenwicht gebracht heeft. Merk op wat je vreugde gaf en waar je dankbaar voor was. Voel hoe je lichaam reageert als je eraan denkt. Zo kun je bijvoorbeeld je hart voelen als je aan iets denkt dat je vreugde gaf en een spanning in je buik voelen als je aan iets denkt dat vervelend was. Het gaat er niet om dat je er helemaal op ingaat door erover te piekeren en te denken. Alleen maar dat je in gedachten nog eens rustig door de afgelopen dag heen wandelt. Neem hier ongeveer een minuut voor, het gaat enkel om waarneming van de gevoelens.
  • Als je dat gedaan hebt, ga je rechtop zitten en buig je je hoofd lichtjes naar voren om je nek wat langer te maken. Vervolgens breng je je hoofd weer recht boven je lichaam.
  • Breng dan je linkerduim naar je linker neusgat, sluit dat af. Adem rustig in door je rechterneusgat en adem daarna krachtig uit door dit neusgat. Stel je voor dat met de krachtige ademhaling de negatieve emoties uit je lichaam gaan. Je doet deze ademhaling vier keer. Daarna laat je los en adem je vier keer gewoon rustig door.
  • Vervolgens breng je je rechterduim naar je rechterneusgat, die sluit je af en dan adem je rustig en gelijkmatig door je linker neusgat. Stel je maar voor dat je kalmte inademt en die door je lichaam heen laat gaan en dat je de spanning uitademt. Visualiseer kalmte terwijl je dit doet. Laat de adem door je lijf stromen. Dit doe je vier keer. Daarna adem je vier keer rustig door.
  • Dit alles herhaal je voor beide kanten nog een keer.
  • Hierna ga je liggen. Je begint op je rug en gaat na een tijdje in je favoriete slaaphouding liggen.

Met deze oefening ga je zo ‘schoon’ mogelijk de nacht in. Doordat je de hechting en de lading van de dag bewust hebt losgelaten, loop je de kans dat je de fase waarin je meestal vooral verwerkingsdromen hebt kunt overslaan, waardoor je direct in de fase komt waarin de kans op een lucide droom het grootste is. De helderheid waar je mee inslaapt heeft immers rechtsreeks invloed op het bewustzijn dat je meeneemt de nacht in. Wees niet teleurgesteld als het niet direct lukt om lucide te dromen en beleef vooral ook veel plezier aan het oefenen zelf.

Hopelijk hebben we jullie met deze serie over lucide dromen weten te inspireren tot het beleven van een aantal prachtige nachtelijke avonturen. Helder bewustzijn in de nacht heeft ons namelijk net zo veel te bieden als helder bewustzijn in de dag!

Door: Bas Klinkhamer

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s