Lucide dromen: Dromen wat je wilt!

Deel 2 van 3

In drie blogs ontvang je een mini cursus lucide dromen waarin je leert bewust je dromen te sturen. Vandaag het tweede deel, waarin we je een oefening aanreiken die je ’s avonds kunt doen om te leren hoe je kunt beïnvloeden waar je over gaat dromen.

Leren bewust dromen

Iedereen kan leren lucide te dromen. Het enige wat je nodig hebt is leren je bewust te zijn dat je droomt. Dit leren en voorbereiden doe je niet alleen in de nacht, maar juist ook overdag en in de avond.

In ons vorige blog heb je kunnen leren hoe je door je overdag geregeld af te vragen of je droomt ’s nachts gaat opmerken dat je droomt. In dit blog gaan we in op wat je ’s avonds kunt doen om te beïnvloeden wat je gaat dromen.

Voorbereiding voordat je gaat slapen

Wij kunnen onszelf sturen en daarmee zowel ons bewustzijn als ons onderbewustzijn beïnvloeden. Zo gaat je hartslag naar beneden en verminderen de stresshormonen op het moment dat je denkt aan een plek waar je je veilig en fijn voelt. Beeld en voorstelling hebben enorme invloed op ons en daar kunnen we gebruik van maken als we willen sturen waar we over dromen.

Je omringen met droomsymbolen

Wanneer wij in slaap vallen, dan gebeurt dat geleidelijk. Onze hersenen schakelen stukje bij beetje om naar de slaap. Het is een beetje als het uitdoen van de lichten in huis als je gaat slapen. Dit gebeurt niet met één schakelaar voor het hele huis, maar in ieder vertrek dat je verlaat doe je de lichten uit. Eerst de woonkamer, dan de keuken, dan het licht in de gang, het licht in de badkamer en tenslotte het licht in je slaapkamer.

Het langzaam uitschakelen van de hersenen biedt de mogelijkheid om aan je onderbewuste boodschappen mee te geven voor de nacht, bijvoorbeeld met behulp van persoonlijke droomsymbolen. De beelden die je als laatste ziet neem je namelijk mee in de nacht.

Zoek een algemeen droomsymbool

Zoek om te beginnen een symbool uit dat je herinnert aan je wens om lucide te dromen. Misschien zal dat een steentje zijn, een ansichtkaart met een inspirerend plaatje, een dromenvanger, het oude horloge van je vader, wat dan ook. Zet of leg dat ergens in de ruimte waar je slaapt bij je in de buurt, zodat je het nog kunt zien vlak voordat je inslaapt of het licht uitdoet. Doe dit een paar uur voordat je gaat slapen.

Zoek een specifiek droomsymbool

Ga daarna gewoon weer door met de dagelijkse gang van zaken en bedenk ondertussen eens rustig waar je vannacht in je droom graag heen zou willen gaan. Naar welke plek en in welke tijd. Een mooi berggebied dat je goed kent, een heerlijk strand, het voetbalstadion van Barcelona (waar jij straks de winnende goal gaat scoren). Het maakt niet uit, als je het maar zo specifiek en precies mogelijk voorstelt voor jezelf, want des te groter is de kans dat je er ook echt zal zijn in je dromen vannacht.

Als je dit een paar keer gedaan hebt, zoek je één of twee objecten uit die deze plek symboliseren of uitdragen. Een foto bijvoorbeeld van het berggebied waar je heen wilt of een duikbril voor de prachtige onderwaterwereld of wat je dan ook maar associeert met de plek waar je in de nacht heen wilt. Plaats dat een uurtje voordat je gaat slapen naast het lucide-droomsymbool. Zo maak je een stilleven van dat waar je over wilt dromen.

Vlak voordat je gaat slapen

Wanneer je gaat slapen, ga je voordat je in bed gaat liggen, bij de droomsymbolen zitten en neem je de symbolen goed in je op. Je concentreert je op de plek waar je in je dromen heen wilt. Stel dat je naar die geweldige gletsjer in de Alpen wilt, dan schrijf je in je dromenschrift: ‘Vannacht ga ik in mijn dromen naar de gletsjer toe.’ Je moet ook nog de wens om lucide te dromen meenemen, dus je schrijft eronder: ‘Wanneer ik over de gletsjer droom, dan zal ik weten dat ik aan het dromen ben.’

Kijk nu nog één keer naar de symbolen voordat je het licht uitdoet, ga nu slapen en laat jezelf dieper en dieper ontspannen, terwijl je dit beeld in je aandacht houdt. Bijna als een mantra. Zeg in het begin nog fluisterend in jezelf waar je over wilt dromen en sta jezelf dan toe dat je meer en meer loslaat, terwijl het beeld als het ware met je meegaat de slaap in.

Op deze manier laad je jezelf met indrukken en programmeer je jezelf om te dromen over die plek waar je zo graag bent en daar je lucide droom te beleven. Na een paar keer oefenen zal je merken dat het je steeds makkelijker afgaat.

In ons laatste blog over lucide dromen besteden we aandacht aan een eeuwenoude oefening die de kans dat je een lucide droom krijgt aanzienlijk groter maakt.

Veel succes met oefenen en veel plezier met je eigen lucide avonturen!

Door Bas Klinkhamer

Nanske Kuiken

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s