Slapen en Dromen

Op de dagdromers onder ons na, is iedereen die aan het dromen is per definitie ook aan het slapen. Onze nachtelijke reis begint dus eigenlijk op het moment dat we in slaap vallen. Misschien zelfs al iets daarvoor. Uit ervaring blijkt namelijk dat mensen die bewust de overgang van de dag naar de nacht maken, beter in staat zijn om hun dromen te onthouden dan mensen die dit niet doen.

Van waken naar slapen

Een manier om bewust de overgang van de dag naar de nacht te maken, is om bewustzijnsveranderende middelen (alcohol, sigaretten, koffie, etc) te laten staan en minimaal anderhalf uur voordat je gaat slapen alle schermgerelateerde activiteiten (tv, pc, iPad, telefoon) te staken. Een boek lezen is (over het algemeen) veel rustgevender.

Het lezen van een boek is (over het algemeen) een stuk rustiger

Vervolgens ga je als je eenmaal gaat slapen:

  • ontspannen in bed liggen,
  • laat je de hoogtepunten van de dag nog even voorbij komen,
  • en laat je deze vervolgens heel bewust los.

Daarna geef je jezelf toestemming om in slaap te gaan vallen en verschuif je je aandacht naar de nacht. Je kunt je alvast voornemen om eventuele dromen te onthouden. Als je nog een stap verder wilt gaan, kan je zelfs vragen om een droom over een specifiek thema of een specifieke vraag.

Tenslotte verschuif je je aandacht naar de lichamelijke sensaties die horen bij het in bed liggen:

  • lig je lekker?
  • hoe voelt het dekbed op je huid?
  • hoe voelt het contact tussen je lijf en je matras?
  • ervaar je de weldaad van de warmte van je bed, etc.

Mocht je het einde van deze oefening niet halen, omdat je voortijdig in slaap valt, dan is deze manier van de nacht in gaan voor jou waarschijnlijk bijzonder geschikt om ‘droomvriendelijk’ in slaap te vallen.

In slaap vallen

Zelf ervaar ik vaak dat de droom uit de voorgaande nacht in een flits weer tot me komt, zodra ik mijn hoofd weer op mijn hoofdkussen leg. Alsof ik, zodra ik mijn nachtbewustzijn weer binnenga, me kan herinneren wat ik gisteren heb gedroomd op een manier waarop ik in mijn dagbewustzijn ook nog weet wat ik gisteren overdag heb gedaan.

Slapen

Eenmaal slapend verkeer je als volwassene, verspreid over de nacht, gemiddeld 15% van de tijd dat je slaapt in zo’n 4 á 5 ‘Rapid Eye Movement (R.E.M.) fasen’. Dit zijn de perioden waarin de meeste dromen zich voordoen. De R.E.M. fasen aan het einde van de nacht duren vaak langer dan die aan het begin van de nacht. De dromen die zich vroeg in de ochtend voordoen zijn daarom vaak ook het heftigste.

Dit is, samen met feit dat je brein ‘s ochtends ook weer meer richting je dagbewustzijn aan het bewegen is en je laatste droom simpelweg het meest recent in je geheugen ligt, de reden dat mensen de dromen die ze aan het einde van de nacht hebben vaak beter kunnen onthouden dan die aan het begin van de nacht.

Een simpele truc om de dromen die je aan het begin van de nacht hebt beter te kunnen reproduceren, is door vlak voor je gaat slapen een groot glas water te drinken. Geheid dat dit midden in de nacht je dagbewustzijn dichterbij brengt voor een bezoek aan de badkamer.

Neem voor je gaat slapen een groot glas water

Heb je ‘s nachts geen zin om een hele droom uit te schrijven of ben je bang dat je daarna niet meer in slaap valt? Noteer dan alleen de belangrijkste steekwoorden. Vaak is dat genoeg om ‘s ochtends de rest van de droom ook weer naar boven te kunnen halen.

Van slapen naar (ont)waken

Soms ben je als je net wakker wordt gevoelsmatig nog helemaal in de sfeer van een droom. Als je op dit moment je aandacht direct weer op de wereld buiten je richt door bijvoorbeeld:

  • op je telefoon te kijken,
  • zo vlug mogelijk op te staan,
  • na te denken over de dingen die je moet doen,

dan schuift je dagbewustzijn al gauw weer over je nachtbewustzijn heen. Dit maakt de kans dat je droom definitief vervliegt een stuk groter. Prima als je haast hebt, maar jammer als je actief met je eigen dromen aan de slag wilt.

Mocht je de voorkeur geven aan het onthouden van je dromen, dan helpt het om na het ontwaken allereerst nog even bewust te blijven liggen in de houding waarin je wakker werd en je aandacht bij je eigen gewaarwordingen te houden. Vaak komen er dan (net als later tijdens het opschrijven) nog meer wonderlijke en waardevolle details uit de droom naar boven. Het helpt ook als je ‘s ochtends niet eerst naar een pen en papier (of je pc) hoeft te zoeken, dus leg deze voordat je gaat slapen alvast naast je bed.

Rustig je droom opschrijven

Merk je dat de droom je ontglipt, probeer dan niet krampachtig naar de droom te ‘grijpen’, want daar kan een droom in de regel heel slecht tegen. Probeer dus niet al te veel na te denken en te gaan bewegen, maar volg in plaats daarvan aandachtig de fysieke sensaties, gevoelens en beelden die met de droom mee uit de nacht zijn gekomen.

Als je je hierin oefent wordt de kans groter dat je je dromen beter gaat onthouden. Dat is mooi, want groei in je nachtbewustzijn doet je ook groeien in je dagbewustzijn. Zo geef je jezelf de kans om zowel ’s nachts als overdag ‘wakkerder’ in het leven te staan!

Door: Mariëlle Borst

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s